Het lijkt vandaag de dag wel alsof we echt alles online kopen. De coronacrisis heeft daar nog een schepje bovenop gedaan. De online verkopen zijn sinds de pandemie uitbrak fors gestegen. De verwachting van deskundigen is dat deze trend niet zal terugdraaien als de coronaperiode voorbij is. Maar is het dan nog wel de moeite waard om je producten offline aan te bieden of moet iedereen nu maar een webshop beginnen?
De klant wil producten kunnen zien
Hoe populair online winkelen ook is, voor bepaalde categorieën producten geldt dat de klant graag vooraf wil zien en voelen wat hij koopt. Een nieuwe keuken bestel je niet online, dat is bijna ondenkbaar. Je wilt het materiaal kunnen voelen, je wilt zien hoe kasten en laden ingedeeld zijn en hoe een keuken er uitziet als hij is opgesteld, ook al is dat in een showroom. Ook online kleding kopen is bij lang niet iedereen populair. Na een aantal miskleunen omdat de maat toch groter of kleiner uitvalt dan je had gedacht kan het goed zijn dat je toch liever weer naar een winkel gaat waar je die broek of schoenen eerst kunt bekijken en passen voordat je ze koopt.
Persoonlijk contact met de klanten kan niet online
Je kunt online nog zo je best doen, maar persoonlijk contact via e-mail of een online chat haalt het niet bij een directe ontmoeting in de winkel. De klant kan vragen stellen over de producten en krijgt hier direct antwoord op. Etenswaren kunnen worden geproefd, kwaliteit van stoffen of andere materialen kan worden beoordeeld. Er is nog steeds een groep kopers die hier nadrukkelijk de voorkeur aan geeft en dat zijn heus niet alleen ouderen. Online een bril of horloge uitzoeken kan natuurlijk, maar zien hoe die staat kan alleen als je hem gaat dragen. En als dat tegenvalt dan ga je de volgende keer misschien toch weer liever naar de opticien in de stad of naar de juwelier die je altijd zo goed en persoonlijk helpt.
Combineer offline en online shoppen
Je kunt natuurlijk ook nog kiezen voor een combinatie van offline en online verkoop. Ion je winkel kunnen de klanten de producten bekijken en vervolgens kunnen deze worden besteld en thuisbezorgd. Dit is vooral handig bij producten die je niet zomaar even op de fiets of achterin de kofferbak van je auto meeneemt. Een mooie flatscreen tv uitzoeken doen veel mensen graag in een winkel waar ze het beeld en het gebruiksgemak kunnen beoordelen. Maar het is dan wel heel fijn als die enorme tv wordt thuisbezorgd en netjes geïnstalleerd. Winkels die deze manier van shoppen aanbieden kunnen zich doorgaans verheugen in een groeiend aantal klanten.