Wat is offline marketing en hoe zet je dit in voor je onderneming?

Wist je dat er naast online marketing ook offline marketing bestaat? Je zou denken dat flyers, posters en nog veel meer andere fysieke vormen van marketing langzaam verdwijnen, maar dit blijkt in de praktijk helemaal niet zo te zijn. Sterker nog, offline marketing werkt nog steeds evengoed en soms zelfs beter dan online marketing. Het ligt er maar net aan in welke context het wordt ingezet, dus bijvoorbeeld in het dorp waar je als ondernemer gevestigd zit of in een hele provincie waar je nieuwe klanten wil werven. In deze blog lees je wat offline marketing is, wat de grootste verschillend met online marketing zijn en welke voordelen eraan zitten.

Wat wordt er precies onder offline marketing verstaan?

Offline marketing is elke vorm van marketing die niet online en dus niet via het internet wordt ingezet. Het gaat erom dat producten of diensten fysiek worden gepromoot. Denk hierbij vooral aan advertenties in de krant, op posters, huis-aan-huis bladen, op de televisie of de radio of door promotieteams in de stad of een winkel. Het gaat erom dat de doelgroep die je wil bereiken fysiek met je onderneming wordt geconfronteerd. Hierdoor is de kans dat zij je onthouden een stuk groter, dan wanneer ze op hun timeline scrollen, waar ze nog veel meer andere online reclame in terugzien.

Wat zijn de grootste verschillen met online marketing?

Het allergrootste verschil tussen offline en online marketing is dus het wel of niet inzetten van het internet voor marketing doeleinden. Wanneer je de meeste offline marketing bekijkt, zie je dat de online marketing hier vaak op gebaseerd is. Alleen is er bij online marketing voor gekozen om er een modernere vorm van marketing van te maken, die sneller een veel breder publiek kan bereiken. Echter blijkt dat ondernemers en klanten het veel fijner vinden om offline ook met elkaar in contact te staan. Fysiek met elkaar afspreken voor een vergadering of elkaar in de winkel of op het terras zien wanneer je een broek of koffie verkoopt, werkt nog altijd het beste.

Vooral wanneer je samenwerkingen en contacten op de lange termijn aan wil gaan, is het belangrijk dat je klant of partner je fysiek kent, dan wanneer alles zich online afspeelt en het er een stuk minder persoonlijk en vertrouwd aan toe gaat.

Wat zijn de meest interessante voordelen van offline marketing?

Wanneer je offline marketing inzet, kan het vertrouwen en de naamsbekendheid onder klanten flink toenemen. Zij associëren je onderneming bij iets dat zij in de echte wereld hebben gezien, in plaats van online. Vooral wanneer je op de radio of televisie te zien bent, zal het vertrouwen van klanten in je onderneming toenemen. Verder laat je zien dat je moeite doet om je doelgroep te bereiken. Offline marketing is een stuk persoonlijker, zeker als je op straat mensen aanspreekt. Je valt beter op en door de persoonlijke benadering krijgen je klanten het idee dat zij belangrijk worden gevonden.