Er zijn heus nog bedrijven die eigenlijk geen website nodig hebben. Het gaat dan vaak om bedrijven die ambachten leveren zoals een hovenier, een stratenmaker, een klusjesman of de kapper. Dit soort ondernemers vindt zijn klanten veelal in een trouw klantenbestand dat steeds opnieuw een beroep op ze doet, simpelweg omdat ze tevreden zijn. En die tevredenheid uit zich in mond tot mond reclame zodat de desbetreffende ondernemer er vaak ook weer nieuwe klanten aan overhoudt. Een website biedt in dat soort gevallen nauwelijks meerwaarde.
Kan een website desondanks nuttig zijn?
Als je je klanten voornamelijk offline binnenhaalt dan denk je misschien dat een website niet nodig is. Ook al win je er wellicht geen grote omzetten mee, toch kan een website voordelen hebben. Het is namelijk wel de plaats waar een klant je snel kan vinden. Stel je bent hovenier, en een klant beveelt je aan bij zijn buurman. Dan kan die buurman door online je website op te zoeken snel achter je contactgegevens komen om een afspraak te maken. Daarom is het ook handig als je het adres van je website op je bedrijfsauto hebt staan. Sta je voor de deur bij een klant en loopt er iemand langs die jouw diensten ook zou kunnen gebruiken dan is de kans groot dat er even snel een foto van je auto wordt gemaakt om later het webadres op internet op te zoeken.
Een website hoeft niet heel duur te zijn
Als je graag een website voor je bedrijf wilt terwijl dit voor je bedrijf waarschijnlijk niet heel veel extra omzet zal opleveren, dan kun je volstaan met een simpele website. Een website met enkele pagina’s kan al afdoende zijn als het je er alleen maar om te doen is om je contactgegevens makkelijk vindbaar te laten zijn. Zo’n website vereist niet heel veel webspace en kost dus ook niet zo veel. Je kunt dit vaak ook prima zelf doen. Maak je gebruik van een webdesigner dan kun je er ook voor kiezen om mutaties later zelf uit te voeren, bijvoorbeeld een adreswijziging. Dat is vaak veel goedkoper dan een abonnement te nemen voor het uitvoeren van updates op je website.
Toch een website? Zorg dan voor een goed verzorgde pagina
Kies je ervoor om toch een website van je bedrijf online te zetten? Zorg er dan voor dat die er verzorgd uitziet. Schrijf goede en duidelijke teksten zonder spel- en stijlfouten. Je kunt dit eventueel uitbesteden aan een professionele tekstschrijver. Gebruik uitsluitend foto’s waar je het copyright van hebt of die rechtenvrij zijn. Zorg voor een overzichtelijke website en eenvoudig menu, zodat bezoekers snel de informatie kunnen vinden die ze zoeken. Op die manier kan je website toch een positieve bijdrage leveren voor je bedrijf.