Veel online shops maken gebruik van dropshipping. Dit houdt in dat een klant een bestelling doet bij de webshop, waarna de webshopeigenaar deze bestelling vervolgens plaatst bij zijn leverancier. Deze levert vervolgens rechtstreeks aan de klant. De klant heeft vaak niet door dat hij zijn bestelling niet van de webshop geleverd krijgt waar hij heeft besteld maar van een derde partij. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn, mits je je houdt aan een aantal regels.
Maak duidelijk dat het om dropshipping gaat
Het is wel zo eerlijk om op je website aan te geven dat je werkt volgens het principe van dropshipping. De klant weet dan dat hij de bestelling niet rechtstreeks van jou krijgt maar via een ander bedrijf. Je loopt dan natuurlijk wel het risico dat een klant online op zoek gaat of hij hetzelfde product niet elders goedkoper kan krijgen, maar veel online shoppers doen dit sowieso al.
Wees voorzichtig met je prijsstelling
Er is anno 2020 veel te doen over webshops die via dropshipping werken en voor hun producten hoge prijzen vragen terwijl ze deze zelf spotgoedkoop online bestellen. Vooral de bestellingen bij het Chinese AliExpress zijn wat dat betreft ‘berucht’. Bij deze online webgigant kun je zo ongeveer alles bestellen voor een vaak extreem lage prijs. Maar bedenk wel dat jij als leverancier verantwoordelijk bent voor de kwaliteit en de tijdige levering. Bedrijven die via AliExpress hun producten aanbieden hanteren vaak extreem lange levertijden. Als een klant een telefoonhoesje voor zijn nieuwe mobiel bestelt wil hij daar vaak niet maanden op hoeven wachten. Als de kwaliteit tegenvalt moet de klant het artikel naar jou terug kunnen sturen en zijn geld terugkrijgen. Dit is een wettelijk recht, verbonden aan kopen op afstand. Met andere woorden: Een product aanbieden voor 25 euro terwijl je het zelf online voor 5 euro kunt bestellen klinkt lucratief, maar je loopt wel de nodige risico’s.
Neem je verantwoordelijkheid als het misgaat
Als je gebruik maakt van dropshipping bestaat natuurlijk de kans dat een levering misgaat. De klant zal hier bij jou over reclameren, jij bent immers degene met wie hij zaken doet. Neem je verantwoordelijkheid en geef geld terug of probeer het artikel op een andere manier te leveren. Niets laten horen of tegen de klant zeggen dat hij nog maar een paar weken af moet wachten is echt not done. Als er eenmaal negatieve reviews over je bedrijf online verschijnen heb je daar vaak jaren later nog last van. Probeer dit dus te voorkomen door eerlijk zaken te doen. Gebruik maken van dropshipping kan op zich prima, mits je er op een verantwoorde manier mee omgaat.