Zo presenteer je je bedrijf succesvol bij je klanten

Zo presenteer je je bedrijf succesvol bij je klanten

Je bedrijf ‘in de markt zetten’ of je bestaande klantenbestand uitbreiden vinden veel ondernemers best lastig. Niet iedereen is gezegend met de skills van een succesvol reclamebureau. Maar vaak hoeft dat ook niet. Je enthousiasme en het feit dat je goed werk of goede producten levert doen vaak al heel veel goeds voor je bedrijf. Met deze tips presenteer je je bedrijf succesvol voor nieuwe klanten.

1.      Maak gebruik van goede referenties

Is een klant erg tevreden over je dienstverlening? Vraag dan of je een statement van deze klant op je website mag zetten. Dat kan anoniem, maar met een naam erbij maakt het wel meer indruk. Overdrijf dit niet, een stuk of 5 van dit soort reviews is voldoende.

2.      Zorg dat de teksten op je website en andere uitingen foutloos zijn

Foutloos Nederlands schrijven is een must als je je bedrijf wilt aanprijzen. Teksten die rammelen van de taalfouten en kromme zinnen wekken enorme ergernis. Met slechte teksten wek je onbewust de indruk dat je het met je werkzaamheden ook niet zo nauw neemt. Schrijf je teksten dus zorgvuldig, laat ze nalezen op fouten of maak gebruik van een professionele tekstschrijver.

3.      Bepaal vooraf je doelgroep

Bepaal vooraf op welke doelgroep je je wilt richten bij de presentatie van je bedrijf. Dit bepaalt namelijk de ‘tone of voice’. Jonge mensen spreek je met ‘je’ aan, een oudere of zakelijke doelgroep altijd met ‘u’. Ook het verdere taalgebruik is belangrijk. De zakelijke markt stelt het doorgaans niet op prijs om op een kinderlijke manier te worden aangesproken. Vermijd populair taalgebruik en houd het kort en bondig. Is je doelgroep jong, of gaat het om een branche die zich op de vrije tijd richt, dan kun je een minder formele toon gebruiken.

4.      Bepaal vooraf je budget

Bepaal vooraf hoeveel je wilt uitgeven voor de presentatie van je bedrijf. Professionele bureaus bieden vaak pakketten aan voor bijvoorbeeld het schrijven van landingspagina’s voor je website of het opzetten van een uitgebreide linkbuilding campagne of het maken van Google advertenties. Bedenk voordat je met zo’n bedrijf in zee gaat hoe doeltreffend een dergelijke campagne voor jouw bedrijf is in relatie tot de kosten die hiermee gemoeid zijn.

5.      Maak optimaal gebruik van je aanwezigheid op een beurs

Sta je met je bedrijf op een beurs, bereid dit dan goed voor. Een stand op een beurs is vaak een kostbare aangelegenheid. Doe dit alleen als je verwacht dat het wat oplevert. Op een beurs staan en daar aan bezoekers gratis balpennen en andere giveaways uitdelen is leuk, maar als het geen klanten of opdrachten oplevert dan is het zonde van de investering. Bedenk of je aanwezigheid op een beurs zinvol is en probeer er het maximale uit te halen als het gaat om het aanboren van een nieuw klanten potentieel.