Wie durft er nog aan de slag in de horeca?

Wie durft er nog aan de slag in de horeca

Werken in de horeca is voor velen een droom. Een eigen restaurant of hotel beginnen, gasten verwennen en er iets moois van maken, het is de droom van veel ondernemers. Maar een toekomst in de horeca is onzeker. Uit cijfers blijkt dat restaurants het vaak maar een paar jaar volhouden, en dan is er nog niet eens sprake van een corona pandemie of een andere crisis. Toch starten steeds weer jonge en ambitieuze ondernemers hun hotel, bistro of B&B in de vaste veronderstelling er een succes van te maken. Het ondernemen, eigen baas zijn, speelt daarbij vaak een grote rol. Maar dat het ook keihard werken betekent wordt door vele starters onderschat.

Zelfs gerenommeerde restaurants redden het soms niet

Als je restaurant 1 of meer Michelin sterren heeft dan zit je toch wel goed zou je denken. Maar niets is minder waar. Ook bekende restaurants sluiten soms hun deuren. Vaak is de sluiting het gevolg van het volledig opgebrand raken van de uitbaters. Dag in dag uit moeten presteren, zonder vakantie, zonder ook maar een moment te kunnen verslappen, breekt hen uiteindelijk op. Als restauranthouder kun je het je niet permitteren om een paar weken per jaar dicht te gaan om tot rust te komen. Sommigen doen het wel, vooral de weken na Kerst en de jaarwisseling, waar vaak topdrukte is in de horeca, zijn populair om te sluiten. Maar dat moet dan wel rendabel zijn. want het personeel moet natuurlijk wel worden doorbetaald terwijl er geen omzet is.

Blijven vernieuwen is een noodzaak

Je kunt als restaurant niet jarenlang blijven serveren van dezelfde menukaart. Eens in de paar maanden moet die op de schop en moeten er nieuwe gerechten worden geïntroduceerd. Het is steeds weer spannend of deze wel of niet in de smaak zullen vallen. Ook als een restaurant een topnotering heeft, bijvoorbeeld bij de Michelin sterren, ligt er voortdurend de druk om op het hoge niveau te blijven presteren. Iedere dag kan er een mystery guest van Michelin in de zaak zitten om het menu te beoordelen, zonder dat je dit als ondernemer uiteraard weet. Bij het uitkomen van de gids zie je pas of je je sterren hebt behouden of er heel misschien eentje bij hebt gekregen.

24/7 klaar staan voor je hotelgasten

Ook als je een hotel hebt is het leven zeker niet gemakkelijk. Je moet immers voortdurend klaar staan voor de gasten, klachten afhandelen, zorgen dat het in het hele hotel schoon en netjes is. Ook als hoteleigenaar zit een vrije dag, laat staan een vakantie, er vaak niet in. Hierdoor stoppen veel hoteluitbaters vroegtijdig met hun bedrijf, simpelweg omdat ze het werk, ondanks dat ze dit wel erg leuk vinden, niet meer kunnen volhouden.