De markt is één van de oudste en meest traditionele plekken waar mensen inkopen doen. Het gaat daarbij niet alleen om levensmiddelen zoals groente en fruit, vis, kaas en brood, maar ook om kleding, stoffen en gebruiksvoorwerpen. Eeuwenlang was de markt de plaats waar kopers en handelaren elkaar ontmoeten. Ook vandaag de dag kun je nog op veel plaatsen naar de markt. Maar het zal de trouwe marktgangers opvallen dat steeds minder marktkooplui hun kramen inrichten en dat het aanbod dus veel minder is dan voorheen. Ook hier is het internet een belangrijke oorzaak.
Het beroep van marktkoopman wordt minder aantrekkelijk
Mensen die op de markt staan doen dat vaak al hun hele leven. E zijn er vaak mee opgegroeid, niet zelden gaat het om een familietraditie die al generaties lang bestaat. Maar in veel gevallen is er geen zoon of dochter die de activiteiten wil voortzetten. Het is hard werken en de verdiensten worden steeds meer onzeker. Ook hier heeft de coronapandemie natuurlijk geen goed gedaan. Markten werden afgelast omdat de anderhalve meter regels niet konden worden nageleefd. Op markten die wel doorgingen bleef het publiek weg uit angst voor besmettingen. Ook nu de maatregelen zijn versoepeld is het bezoek aan de markten nog lang niet op het niveau van vóór de uitbraak van Covid-19.
De echte die-hards blijven geloven in de markt
Ondanks het teruglopend bezoek aan de markten in Nederland blijven de echte marktkooplieden in hart en nieren geloven in het concept van de markt. Ze houden van het directe contact met de mensen, een praatje maken met de vaste klanten en vol vuur hun waren aanprijzen. Mensen die de markt bezoeken weten immers dat ze kwaliteit kopen, want ze kunnen voelen en zien wat ze kopen, in tegenstelling tot de situatie bij een online aankoop. Het is daarom zeker niet de verwachting dat markten op korte termijn zullen verdwijnen. Als de corona pandemie onder controle is zullen de markten hopelijk weer als vanouds open kunnen gaan zonder beperkingen en voorgeschreven looproutes.
Marktkooplieden passen zich aan de moderne tijd aan
Er zijn ook marktkooplui die zich aanpassen aan de veranderende samenleving. Ze bieden bijvoorbeeld producten in hun kramen aan die de klant vervolgens kan bestellen en thuis laten bezorgen. Op deze manier kunnen kooplieden ook leveren aan buitenlandse klanten die een aankoop lastig mee kunnen nemen in het vliegtuig als ze weer naar huis gaan. Door een bestelling te doen en een afspraak te maken voor levering thuis heeft de marktkoopman of -vrouw een veel grotere klantenkring. Het is uiteraard wel afhankelijk van de aangeboden koopwaren of dit een optie is, met verse producten wordt versturen per post vaak lastig, zeker naar het buitenland.