Hoe kun jij je als ondernemer van je concurrenten onderscheiden?

Wanneer je successen met je onderneming wil meemaken, dien je allereerst boven je concurrenten uit te stijgen. Wat maakt jouw bedrijf uniek, waarom willen mensen juist bij jou een product of dienst aanschaffen en wat maakt je beter dan de rest? Het gaat tegenwoordig niet meer alleen in de beste ergens in zijn, je moet een lange adem hebben en constant blijven vernieuwen en presteren. Het lijkt wel alsof klanten meer aandacht gaan besteden aan wie de persoon achter het product, de dienst of het hele bedrijf is. In deze blog lees jij hoe jij jezelf kunt profileren om je concurrenten ver achter je te laten.

Durf grote stappen te zetten en fouten te maken

Het is vandaag de dag veel meer geoorloofd om fouten te maken als ondernemer zijnde. Vroeger moest alles in één keer goed gaan, want anders hoorde je iedereen alweer zuchten: “Ik zei toch dat het niks zou worden…”. Tegenwoordig zijn de mensen die de meeste fouten hebben gemaakt, maar toch een succesvol bedrijf konden opzetten veel interessanter, dan de mensen waarbij alles in één keer lukt. Van fouten leer je, dus sta jezelf ook toe om fouten te maken.

Zorg dat je de maatschappij iets te bieden hebt

Hoe vaak lees je het wel niet terug? Je kunt wel leuk een product, idee of dienst op de markt brengen, als er geen markt voor is, kun je er niks mee bereiken. Probeer niet te kijken naar wat jij mist of nodig hebt, beeld je in wat de behoefte van je ideale doelgroep zijn en komt voor hen met een interessant idee. Voeg iets toe en zorg dat je iets voor mensen kunt betekenen. Wees ook niet bang om je idee eerst aan je doelgroep te pitchen, om erachter te komen of er überhaupt vraag naar is. Geef iets weg, voor je er iets voor terug wil vragen. Wanneer je tijdelijk iets gratis aanbiedt, komen mensen wel in aanraking met je merk of bedrijf en is de kans groot dat ze terugkerende klanten worden.

Verlies jezelf niet in de onderneming

De grootste valkuil van een ondernemer is perfectionisme en een workaholic worden. Perfectionisme in zekere zin kan je onderneming vooruithelpen, maar wanneer het je belemmert om goede zaken te doen, kun je het maar beter afleren of in ieder geval verminderen. Het maakt niet uit als er mindere dagen tussen zitten, de omzet zal niet iedere maand even hoog zijn. Laat je er niet door uit het veld slaan. Neem tijd voor jezelf, probeer erachter te komen waarom de ene maand meer omzet oplevert dan de ander. Reflecteer op je eigen bijdrage aan de onderneming en neem ook voldoende rust. Met rust in je hoofd kun je een onderneming naar grote hoogte brengen.

Aan de andere kant betekent tijd voor jezelf nemen niet dat je zaken moet gaan uitstellen. Van uitstel komt afstel, dat weet iedereen. Kijk je ergens tegenop? Probeer die taak dan over meerdere momenten te verdelen of zorg dat je het aan het begin van je dag uitvoert, zodat je er daarna meteen vanaf bent.