Gaat de fysieke winkel in de toekomst verdwijnen?

Gaat de fysieke winkel in de toekomst verdwijnen

Online winkelen wordt met de dag populairder. De coronacrisis van 2020 heeft daar nog eens een flinke schep bovenop gedaan. Sommige mensen denken dan ook dat de traditionele winkel gaat verdwijnen en dat we over niet al te lange tijd al onze aankopen online doen. Maar is die vrees terecht? Komt er ooit een tijd dat we niet meer de deur uit gaan om te gaan shoppen maar dat we alles wat we nodig hebben of willen hebben via het internet aanschaffen? Met andere woorden: is er nog toekomst voor offline handelen?

Handel tussen bedrijven en met particulieren gebeurt lang niet altijd online

Het is zeker niet zo dat handel tussen bedrijven en particulieren en bedrijven onderling altijd online gebeurt. Er wordt nog steeds wel degelijk offline, op de traditionele manier, onderhandeld over opdrachten en leveringen. Sterker nog: er zijn branches waarbij een website nauwelijks meerwaarde biedt. Het is leuk voor de familie en handig om de contactgegevens van een bedrijf snel op te zoeken, maar daar houdt het dan wel mee op. De tijd dat we op een website uitzoeken welk brood we eens gaan kopen bij de bakker is echt nog ver weg. En een bedrijf dat een schilder zoekt om het bedrijfspand te laten opknappen gaat vaak liever af op goede aanbevelingen van collega’s dan op een gelikte website.

Grote zorgen om winkelgebieden in steden

Ondanks dat de fysieke winkel niet morgen uit het straatbeeld zal verdwijnen zijn er wel grote zorgen over het winkelbestand in steden. En dan gaat het niet alleen om de winkelstraten in een gemiddelde stad, maar ook om winkels in bekende winkelstraten in grotere steden. Want de retail heeft het overal moeilijk Er worden plannen ontwikkeld om hier verandering in te brengen, maar feit is dat het aantal fysieke winkels in de toekomst zeer waarschijnlijk verder zal gaan afnemen. Gemeenten en projectontwikkelaars zijn met elkaar in gesprek om de mogelijkheden te bespreken om van het winkelgebied in de steden toch een aantrekkelijk plek te maken waar mensen graag komen.

Meer kansen voor de horeca

Waar winkels en bankkantoren verdwijnen komt vaak horeca terug. Dit is immers een branche die totaal afhankelijk is van offline handel. Oké, klanten kunnen misschien online eten bestellen of online reserveren, maar restaurants  verdienen vaak het meeste aan klanten die daadwerkelijk langskomen om te eten. Een overschot aan horeca is natuurlijk ook weer niet  wenselijk, er moet immers wel een potentieel marktaandeel zijn. Uit onderzoek blijkt dat de horecazaken een gemiddeld bestaansrecht hebben van gemiddeld 3 tot 5 jaar. Alleen de toekomst kan uitwijzen hoe het gaat verlopen met de fysieke winkelstraten.