Core Web Vitals, het belang van de gebruikerservaring

Core Web vitals

Bij SEO denkt niemand aan gebruikers in eerste instantie. Toch is het doel van Google niet alleen de beste zoekresultaten, ze willen ook een goede gebruikerservaring geven aan de zoekers. Niemand wil wachten totdat een website is geladen. Je wilt niet op iets klikken wat vervolgens verspringt. Deze irritaties kennen we allemaal, maar daar wil Google maar al te graag vanaf. Daarom hebben zij de Core Web Vitals geïntroduceerd als ranking factor.

De Core Web vitals

Google stelt gebruikers voorop en daarvan zijn de Core Web Vitals een goed voorbeeld. Een goede ervaring meten ze door een aantal onderdelen. Het wordt gemeten met de drie belangrijkste statistieken voor een goede gebruikerservaring. Deze zijn:

  • Laadtijd. Hoe lang moet een gebruiker wachten?
  • Interactiviteit. Hoe lang moet de gebruiker wachten om iets te doen op de website?
  • Visuele stabiliteit. Is de website stabiel tijdens het laden?

Largest Contentful Paint (LCP

Largest Contentful Pain (LCP) deelt de laadtijd van het grootste beeld of tekstblok dat zichtbaar is op de website. Deze hoort binnen 2,5 seconden te zijn geladen. Wanner je dit optimaliseert, voldoe je één van de onderdelen van de Web Core Vitals. Dit helpt niet alleen om te ranken, ook jouw bezoekers hebben een beter ervaring. De kans dat zij afhaken is kleiner. Het is dus ook een belangrijk onderdeel voor jouw conversie optimalisatie.

First Input Delay

First Input Delay (FID) vertelt met welke de snelheid de eerste interactie plaatsvindt. Moet een bezoeker lang wachten? Dan haakt hij af en zal geen interactie hebben met de website. Wanneer ze direct jouw website zien geladen worden, dan weet de bezoeker dat hij/zij een actie kan uitvoeren. Denk hierbij aan klikken en scrollen.

Cumulative Layout Shift

Verschuivende content in beeld is storend. De bezoeker kan hierdoor verkeer klikken.

De cumulative Layout Shift (CLS) vertelt in hoeverre zaken, zoals content blokken en beelden, verspringen tijdens het laden. In de ideale situatie verschuift er niets, maar er wordt een marge aangehouden van 10%. Blijf hier dus onder.

Voldoen aan de Core Web Vitals

Wil je voldoen aan de Core Web Vitals? Dan moet je op onderzoek uit. Zo weet je wat je kunt optimaliseren. Je kunt dit doen met verschillende tools zoals PageSpeed Insights van Google. Deze geeft alle resultaten voor LCP, FID en CLS.

Maar ook met Google Search Console zie je welke knelpunten er zijn in de website. Zo wordt hier ook de vitaliteit van je website gemeten. Ga naar Site-vitaliteit om een overzicht te zien hoe jij ervoor staat.

Deze zaken optimaliseren is een technisch klusje. Zoek dus ook zeker hulp van een online expert om alle zaken in orde te maken. En je doet dit zeker niet alleen voor jouw resultaten in Google, maar ook zeker voor je gebruiker. Deze staat centraal, want je biedt hen een goede ervaring.