Als je een webshop hebt is het voor de klanten prettig als je verschillende betaalmogelijkheden aanbiedt. Hoe meer opties er zijn, hoe groter de kans is dat een klant bij jou een bestelling doet, al hangt dat natuurlijk ook sterk af van wat voor producten je aanbiedt en tegen welke prijs. Als je zowel klanten uit Nederland hebt als van over de grens, is het belangrijk hier rekening mee te houden bij het kiezen van de betaalopties.
iDeal is voor de Nederlandse markt een prima keuze
iDeal is de meest gebruikte betaalmethode in Nederland. Het grote voordeel is dat de klant de betaling kan regelen met zijn eigen vertrouwde internetbankieren omgeving. De betaling wordt direct verwerkt. De klant ziet de afschrijving meteen, en jij hebt ook de betaling meteen op je rekening staan. Je kunt dus meteen overgaan tot levering. Veel bedrijven adverteren op hun website met de slogan “Vandaag besteld, morgen in huis”. Wil je geen risico leveren dat je je geld niet krijgt dan is betalen met iDeal een goede optie.
Creditcardbetaling biedt vooral voor de klant veel voordelen
Een betaling via creditcard is vooral voor de klant erg prettig. Hij hoeft het bedrag niet meteen over te maken, de afrekening gebeurt eens per maand. Daar komt bij dat een klant de betaling kan laten terugboeken als hij zijn bestelling niet geleverd krijgt. Ook als de klant niet tevreden is over het product of de dienstverlening kan hij om terugboeking verzoeken. Dit is dus een risico voor de ondernemer. Maar als je gewoon goede producten levert en je houdt aan de beloofde levertijden hoeft dit geen problemen op te leveren.
Achteraf betalen
Er zijn verschillende mogelijkheden om de klant achteraf te laten betalen. Hier zijn voor de ondernemer kosten aan verbonden, omdat je de betaling via een externe partij regelt. Je kunt deze kosten doorberekenen aan de klant. Deze heeft immers een extra voordeel, namelijk het pas hoeven te betalen als hij de levering heeft beoordeeld. Bovendien loop je risico dat de klant niet betaalt en dat er aangemaand moet worden. De kosten om gebruik te maken van achteraf betaaldiensten zoals Klarna of Afterpay bedragen €0,95 tot €1,99 per transactie.
De ouderwetse overschrijving is ook nog steeds mogelijk
Er zijn klanten die de moderne betaalmogelijkheden ingewikkeld vinden of ze hebben er geen vertrouwen in. Voor deze groep kun je ook de optie aanbieden om het bedrag over te maken en pas dat daarna de bestelling geleverd te krijgen. Nadeel voor de ondernemer is dat hij in de gaten moet houden of er al is betaald. Nadeel voor de klant is dat de levering enkele dagen wordt vertraagd. Maar als extra optie is het klantvriendelijk om deze mogelijkheid voor betaling aan te bieden.